Każdy właściciel samochodu musi posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC. Wielu spośród nich podróżuje swoim autem za granicę, do krajów Unii Europejskiej i państw, w których obowiązuje Zielona Karta. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę, czym jest PBUK – instytucja, która może się okazać bardzo pomocna. Przygotowaliśmy krótki przewodnik po zasadach działania i zadaniach Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych!
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest PBUK i jakie podmioty tworzą tę instytucję,
- jakie zadania spełnia PBUK w Polsce i za granicą,
- kiedy i w jakich sprawach należy się zwrócić do PBUK.
Czym jest PBUK?
Polskie Biuro Ubezpieczeń Komunikacyjnych to instytucja, która skupia wszystkie działające w naszym kraju i oferujące polisy OC Towarzystwa Ubezpieczeniowe. Podobne organizacje istnieją we wszystkich krajach, w których obowiązuje Zielona Karta, czyli dokument uprawniający kierowców do poruszania się własnym pojazdem za granicą z krajowym ubezpieczeniem OC. Państwa te podpisują między sobą stosowne umowy. Instytucja działa w naszym kraju od 2004 roku.
Jakie zadania spełnia PBUK?
Kompetencje Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych określają przepisy prawa. Instytucja spełnia kilka bardzo istotnych zadań, do których należą:
- Wystawianie dokumentów ubezpieczeniowych
Każdy właściciel pojazdu, który planuje udać się za granicę własnym autem do krajów, w których obowiązuje zielona karta, zwraca się o ten dokument do własnego ubezpieczyciela, z którym ma podpisaną umowę o polisie OC. W rzeczywistości dokument ten jest jednak wystawiany właśnie przez PBUK lub towarzystwo.
- Zawieranie umów międzynarodowych
Polskie Biuro Ubezpieczeń Komunikacyjnych odpowiada także za zawieranie umów międzynarodowych. Dzięki nim polscy obywatele mogą poruszać się własnym autem także poza terenem Unii Europejskiej i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, bez konieczności posiadania miejscowego odpowiednika OC. Wystarczy Zielona Karta, której istnienie jest efektem międzynarodowej umowy, zawartej przez PBUK z zagranicznymi odpowiednikami.
- Likwidacja szkód spowodowanych przez zagranicznych kierowców
Jeśli kierowca jest ubezpieczony w kraju, w którym obowiązuje Zielona Karta, spowoduje w Polsce szkodę komunikacyjną – PBUK odpowiada za organizację likwidacji tej szkody, a nawet bezpośrednią likwidację. Dotyczy to kierowców, którzy posiadają ważne ubezpieczenie w kraju należącym do porozumienia Zielonej Karty. Na identycznych zasadach odbywa się likwidacja szkód spowodowanych przez kierowców pochodzących z krajów, z którymi PBUK posiada dwustronne porozumienie.
Na podobne wsparcie mogą liczyć Polscy kierowcy, którzy udają się własnym autem do krajów, w których obowiązuje Zielona Karta i dwustronna porozumienie.
- Sprzedaż ubezpieczeń granicznych
Jeśli wjeżdżający do Polski kierowca przyjeżdża do kraju, w którym dla obywateli Polski wymagana jest Zielona Karta i nie ma ważneco OC lub właśnie Zielonej Karty, może wykupić ubezpieczenie graniczne.
W jakich sytuacjach należy zwrócić się do PBUK z prośbą o pomoc?
Do PBUK mogą zwrócić się wszyscy kierowcy poszkodowani w wypadkach spowodowanych przez kierowców aut zarejestrowanych i ubezpieczonych za granicą. Dotyczy to zarówno kolizji, które miały miejsce na terenie Polski, jak i pozostałych państw – pod warunkiem, że PBUK ma z nimi stosowne porozumienie.
W sytuacji, gdy do kolizji dojdzie za granicą, Polskie Biuro Ubezpieczeń Komunikacyjnych – na podstawie numeru rejestracyjnego pojazdu sprawcy – pomoże kierowcy uzyskać informację, w jakim towarzystwie pojazd jest ubezpieczony oraz jaka firma reprezentuje je na terenie Polski. Jeżeli do wypadku dojdzie w Polsce, w niektórych sytuacjach PBUK zajmuje się bezpośrednio likwidacją szkody.
W jakich sytuacjach PBUK bezpośrednio pomaga w uzyskaniu odszkodowania?
Polskie Biuro Ubezpieczeń Komunikacyjnych bierze na siebie likwidację szkody w następujących sytuacjach:
- jeżeli w ciągu 90 dni nie uda się uzyskać odpowiedzi od reprezentanta ubezpieczyciela sprawcy,
- gdy zagraniczne towarzystwo ubezpieczeniowe nie ma w naszym kraju swojego reprezentanta,
- kiedy w ciągu 60 dni nie uda się ustalić, w jakim towarzystwie sprawca posiada ubezpieczenie.
Kiedy nie można skorzystać z pomocy PBUK?
Aby ubiegać się o wsparcie PBUK, należy złożyć w tej instytucji stosowny wniosek, występując jako poszkodowany. Istnieje jednak okoliczność, w której staje się to niemożliwe. Takim wyjątkiem jest wystąpienie do sądu przeciw Towarzystwu Ubezpieczeniowemu, w którym sprawca posiada polisę.
Większość kierowców udających się własnym autem za granicę, a tym bardziej korzystających z niego tylko w kraju, nigdy nie będzie zmuszona zwrócić się do PBUK. Na wszelki wypadek warto jednak wiedzieć, że taka instytucja istnieje i znać jej zadania.