Rosja zdecydowanie nie należy do krajów, z których Polacy masowo sprowadzają samochody. W dodatku marki aut z Rosji nie są popularne na naszym rynku. Mimo wszystko, zdarzają się jednak sytuacje, w których Polacy z różnych powodów decydują się na zakup pojazdu za wschodnią granicą. Warto mieć na uwadze, że import samochodów spoza Unii Europejskiej jest znacznie bardziej skomplikowany i kosztowny. Przedstawiamy małe kompendium wiedzy na temat sprowadzania samochodu z Federacji Rosyjskiej.
Czy warto sprowadzać auta z Rosji?
Dawniej auta z Rosji były popularne na polskich drogach, szczególnie w okresie PRL. Niektórzy kierowcy cenili radziecką Ładę bardziej niż krajowe produkcje, chociaż auta zza wschodniej granicy nie były pozbawione wad. Dziś auta z Rosji interesują między innymi miłośników motoryzacji krajów demokracji ludowej. To jeden z powodów, dla których do naszego kraju trafiają modele takie jak Żiguli, Wołgi czy Moskwicze, chociaż ze względu na kwestie podatkowe bardziej opłaca się ich szukać na rodzimym rynku.
Z podobnych powodów auta z Rosji nie wzbudzają zainteresowania Polaków poszukujących współczesnych aut używanych. Przynajmniej, jeśli chodzi o popularne modele. Ceny na rosyjskim rynku nie różnią się praktycznie od tych w Polsce i krajach Unii Europejskiej. Nawet jeśli w internecie natrafimy na dobrą okazję z Moskwy, Sankt Petersburga czy Obwodu Kaliningradzkiego, sprowadzanie takiego auta z Rosji będzie raczej nieopłacalne. W tym kraju można ewentualnie szukać rzadko spotykanych luksusowych modeli premium, albo samochodów produkcji rosyjskiej i zachodnich marek, które nie są dostępne na europejskim rynku. Łada Vesta, Volkswagen Teramont czy Renault Arkana to przykłady właśnie takich samochodów. Jeśli jednak zależy nam na określonym modelu dostępnym w Rosji, musimy jeszcze zdawać sobie sprawę z trudniejszych dostępem do części zamiennych.
Jak znaleźć interesujące auta w Rosji?
Szukając nowego samochodu z Rosji, nie mamy większego kłopotu – wystarczy udać się do tamtejszego salonu. Egzemplarze używane będą natomiast dostępne na rosyjskich portalach aukcyjnych i ogłoszeniowych. Zasady ich działania są dokładnie takie same jak w innych krajach. Na atrakcyjne okazje cenowe należy patrzeć podejrzanie – być może auto ma za sobą nieciekawą historię i posiada ukryte wady. Przed podjęciem decyzji zdecydowanie warto skontaktować się z właścicielem – rozwiać wszelkie wątpliwości, dopytać o stan auta i ewentualnie poprosić o więcej zdjęć. Znajomość języka rosyjskiego będzie w tym przypadku dużym atutem.
Jak sprawdzić historię auta z Rosji?
Na portalu udostępnionym przez Ministerstwo Cyfryzacji w ramach usługi historia pojazdu wciąż nie są dostępne samochody z Rosji. Nie oznacza to jednak, że nie da się zweryfikować historii auta pochodzącego z tego kraju. Wystarczy skorzystać z alternatywnej, najprawdopodobniej płatnej bazy. W ten sposób dowiadujemy się, czy przebieg samochodu jest autentyczny, czy auto nie ma za sobą poważnych kolizji lub czy nie zostało zalane. Raport powinien przedstawiać także dokumentację przeglądów, napraw i wymian podzespołów.
Ile kosztuje sprowadzenie samochodu z Rosji?
Jeśli wszystko jest w porządku, można sfinalizować transakcję i podpisać umowę z poprzednim właścicielem. W Polsce będzie ona stanowiła dowód własności auta niezbędny przy jego rejestracji. Przed przyjazdem do Polski samochód musi zostać wyrejestrowany w Rosji, zyskać tymczasowe tablice rejestracyjne i ubezpieczenie. Po przyjeździe do Polski pojawią się niestety dość pokaźne koszty, które zazwyczaj nie obejmują samochodów sprowadzanych z Unii Europejskiej:
- cło w wysokości 10% wartości auta,
- podatek VAT wynoszący 23%.
Jeśli te koszty nie zniechęcają potencjalnego właściciela auta z Rosji, pozostałe są już standardowe. Akcyza wynosi 3,1% w przypadku samochodów o pojemności silnika do 2l, lub 18,6%, jeśli silnik samochodu ma wyższą pojemność. Do wartości samochodu należy jednak doliczyć cło. Teraz wystarczy przetłumaczyć umowę kupna-sprzedaży, dowód rejestracyjny i opcjonalnie inne dokumenty, aby zarejestrować pojazd. Będzie to kosztować około 250 zł. Najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu trzeba wykupić jeszcze obowiązkowe ubezpieczenie OC. Osoby, którym zależy na sprowadzeniu auta z Rosji nie powinny napotkać na żadne kłopoty, ale muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami.