Francja to jeden z największych rynków motoryzacyjnych w Europie, również jeśli chodzi o samochody używane. Dlatego auta z Francji są bardzo ciekawą alternatywą dla Polaków poszukujących atrakcyjnego pojazdu „z drugiej ręki”. Nad Sekwaną znajdziemy między innymi samochody miejscowych producentów, jak i również marki szczególnie lubiane przez Polaków, w tym samochody niemieckie, czeską Skodę czy japońską Toyotę. Sprowadzanie auta z Francji nie musi być drogie, choć ze względu na dość duży dystans geograficzny, warto dobrze się zastanowić przed taką wyprawą.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak poszukać dobrego auta z Francji,
- jak sprawdzić jego historię,
- w jaki sposób sprowadzić pojazd z Francji.
Dlaczego warto sprowadzać auta z Francji?
Wybór samochodów używanych z Francji jest niezwykle szeroki. Atrakcyjnych ofert nie brakuje zarówno w internecie, jak i we francuskich komisach. Dobry stan francuskich dróg sprawia, że auta z Francji wyróżniają się dobrym stanem technicznym. Ponadto, często są to egzemplarze solidnie wyposażone. Bogatsi Francuzi pozbywają się swoich samochodów nawet po niewielkich stłuczkach – tego rodzaju auta mogą stanowić świetną okazję cenową, oczywiście pod warunkiem że uszkodzenia nie były poważne, a samochód został rzetelnie naprawiony. Jednak wiele samochodów z Francji ma za sobą bezwypadkową historię i mogą posłużyć nowemu właścicielowi w Polsce jeszcze przez wiele lat. Z kolei sama podróż do Francji w celu znalezienia samochodu może stanowić pewną wartość dodaną i zostać połączona z celem turystycznym.
Jak znaleźć dobry samochód we Francji?
Okazji na tamtejszym rynku nie brakuje, co nie znaczy, że wszystkie auta z Francji są dobrym wyborem. Samochodów można szukać w polskich komisach, jednak pośrednik musi zarobić, więc koszt takiego rozwiązania będzie wyższy niż poszukiwania na własną rękę. Pojazdów warto szukać na tamtejszych aukcjach, bo to najtańsze rozwiązanie, barierą bywa jednak słaba znajomość języka angielskiego wśród Francuzów. W większych miastach istnieje spora szansa na dogadanie się w tym języku, jednak nie jest to regułą. W odwodzie pozostają również francuskie komisy, w których obsługa na pewno będzie przygotowana na potencjalnych klientów z zagranicy. Jednak kupując samochód w ten sposób raczej istnieje znikoma szansa, że cena podlegać będzie negocjacji.
Jak sprawdzić historię samochodu z Francji?
Przed udaniem się na oględziny samochodu z Francji, należy sprawdzić jego historię. Obecnie nie stanowi to dużego wyzwania. Ministerstwo Cyfryzacji udostępnia usługę „historia pojazdu”, dzięki czemu bez problemu można sprawdzić historię pojazdu online. Wystarczy poprosić obecnego właściciela o numer VIN, numer rejestracyjny oraz datę pierwszej rejestracji samochodu.
Po wypełnieniu krótkiego formularza zyskujemy dostęp do historii auta z Francji. To doskonały sposób na weryfikację autentyczności przebiegu pojazdu, jak również sprawdzenie, czy auto nie ma za sobą poważniejszych wypadków. Dla wielu klientów istotną informacją będzie również fakt, czy samochód nie był wykorzystywany jako taksówka. Tego typu auta z Francji i innych krajów nierzadko bywają postrzegane jako bardziej wyeksploatowane.
Przed wyjazdem za granicę najlepiej mieć w zanadrzu kilka ofert, aby nie wrócić do Polski z pustymi rękami. Na miejscu istnieje możliwość niezależnego sprawdzenia stanu technicznego auta.
Jak wygląda sprowadzenie auta z Francji?
W przypadku zakupu auta z Francji, należy podpisać z dotychczasowym właścicielem pojazdu umowę kupna-sprzedaży. Następnie samochód musi zostać wyrejestrowany, a jeśli ma wrócić do Polski na kołach, niezbędne będą tymczasowe tablice rejestracyjne i tymczasowe ubezpieczenie. Z tymi dokumentami można bez przeszkód podróżować po terenie Unii Europejskiej. Kolejne opłaty czekają na nowego właściciela w Polsce. Transportując auto na lawecie zapłacimy około 2000 zł, więc nie jest to szczególnie opłacalne.
Kupując samochód jako klient indywidualny nie musimy płacić co prawda podatku VAT, jednak nie da się uniknąć akcyzy. W przypadku samochodów, w których pojemność silnika przekracza 2l, akcyza wynosi 18,6%. Świeżo upieczeni właściciele aut z mniejszą pojemnością silnika zapłacą jedynie 3,1%. Umowa sprzedaży i inne dokumenty samochodu muszą zostać przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego. Z kolei koszty rejestracji to w sumie 256 zł. Najpóźniej w dniu rejestracji samochód musi zostać ubezpieczony.
Chociaż sprowadzanie auta z Francji wiąże się z dodatkowymi wydatkami, duża liczba atrakcyjnych ofert sprawia, że nierzadko bywa bardzo opłacalną inwestycją.